rama samochodu

zamek centralny seat arosa
Elementy budowy samochodu nadwozie: nadwozie samonośne ? płyta podłogowa elementy zewnętrzne nadwozia: karoseria ? błotnik ? drzwi ? pokrywa komory silnika ? chłodnica samochodowa, maskownica (potocznie: grill lub atrapa) ? listwy boczne ? zderzak ? hak ? dach ? szyberdach ? dach lamelowy ? lusterka boczne ? szyby ? szyby podgrzewane ? wycieraczki ? spryskiwacze ? deflektor wiatrowy ? spoiler elementy wnętrza: deska rozdzielcza ? tablica rozdzielcza ? przełączniki i regulatory ? poduszka powietrzna ? kierownica ? fotele ? pasy bezpieczeństwa ? lusterko wsteczne podwozie: rama samochodu układ napędowy i układ przeniesienia napędu: sprzęgło ? skrzynia biegów ? reduktor terenowy ? skrzynia rozdzielacza ? wał napędowy ? most napędowy ? oś ? półoś ? piasta koła ? koło ? obręcz koła ? opona ? opona bezdętkowa ? dętka ? wentyl ? pedał przyspieszenia ? pedał sprzęgła układ hamulcowy: hamulec roboczy ? pompa hamulcowa ? wspomaganie ? przewody hamulcowe ? tarcza hamulcowa ? bęben hamulcowy ? klocki hamulcowe ? hamulec awaryjny ? zwalniacz układ kierowniczy: kierownica samochodu ? kolumna kierownicy ? wspomaganie kierownicy ? przekładnia kierownicza ? drążki ? tempomat zawieszenie: amortyzator ? sprężyna ? resor ? kolumna McPhersona ? stabilizator ? wahacz silnik: tłok ? pierścienie tłokowe ? korbowód ? wał korbowy ? głowica silnika ? zawór ? wałek rozrządu ? blok silnika ? tuleja cylindrowa ? turbosprężarka ? łożysko ? koło zamachowe ? uszczelniacz układy silnika spalinowego: chłodzenia ? doładowania ? rozruchowy ? rozrządu ? smarowania ? wtryskowy ? wydechowy ? zapłonowy ? zasilający inne układy: instalacja elektryczna: alternator ? prądnica ? regulator napięcia ? akumulator ? układ wysokiego napięcia ? świeca zapłonowa ? świeca żarowa ? stacyjka ? sygnał dźwiękowy (potocznie: klakson) ? oświetlenie ? światła sygnalizacyjne ? kierunkowskaz elementy mające wpływ na bezpieczeństwo: bierne: pasy bezpieczeństwa ? napinacze pasów ? poduszka powietrzna ? kurtyna powietrzna ? zagłówki ? wzmocnienia boczne ? strefy kontrolowanego zgniotu ? klatka bezpieczeństwa ? łamana kolumna kierownicy ? szyby hartowane ? szyby klejone ? bezpieczne zderzaki ? układy odcinające dopływ paliwa czynne: ABS ? ASR ? ESP ? napęd na cztery koła Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Samoch%C3%B3d

Silnik Atkinsona

Cykl Atkinsona Wykres obiegu Atkinsona Silnik Atkinsona ? rodzaj układu pracy silnika spalinowego wynalezionego przez Jamesa Atkinsona w 1882. Silnik oparty na cyklu Atkinsona znalazł zastosowanie na przykład w samochodach hybrydowych Toyoty z napędem Hybrid Synergy Drive: Priusie, Aurisie Hybrid, Yarisie Hybrid, pierwszym seryjnie produkowanym hybrydowym SUVie - Fordzie Escape Hybrid oraz w Hondzie Jazz Hybrid.potrzebny przypis Charakterystyka i parametry Silnik pracujący w cyklu Atkinsona ma lepszą sprawność w zakresie średnich obrotów.
Różnica w stosunku do tradycyjnego cyklu spalinowego silnika czterosuwowego (Cykl Otta) polega na tym, że kiedy zaczyna się suw sprężania, zawory są wciąż otwarte.
Zamykają się z pewnym opóźnieniem, dlatego suw sprężania zostaje wyraźnie skrócony.
Nie sprzyja to uzyskiwaniu dużej mocy maksymalnej, ale taki zabieg bywa stosowany, gdy priorytetem jest obniżenie zużycia paliwa oraz większa sprawność podzespołu. Obieg Atkinsona cechuje to, że suwy ssania, sprężania, pracy oraz wydechu, odbywają się w trakcie jednego cyklu ruchu tłoka.

Drugą cechą charakterystyczną jest też to, że pojemność cylindra przed suwem sprężania nie jest równa objętości cylindra po suwie pracy, a suw pracy jest dłuższy od suwu sprężania, co powoduje lepsze wykorzystanie energii spalin i wzrost sprawności (w stosunku do cyklu pracy Otto) Silnik Atkinsona z wirującym tłokiem Silnik Atkinsona z wirującym tłokiem Cykl Atkinsona jest używany w silnikach z wirującym tłokiem.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Cykl_Atkinsona

Silnik tłokowy

zamek centralny seat arosa
Silnik tłokowy Silnik tłokowy gwiazdowy Elementy ruchome silnika rzędowego Silnik tłokowy ? silnik, który do wytwarzania pracy wykorzystuje tłoki poruszające się w cylindrach. Tłoki najczęściej są połączone z wałem korbowym, od którego odbierany jest moment obrotowy. Najbardziej znanymi silnikami tłokowymi są spalinowe silniki tłokowe i silniki parowe tłokowe, jednak termin ten przypisywany jest najczęściej już tylko tym pierwszym, między innymi dlatego, że już dawno porzucono prace rozwojowe maszyn parowych. Klasyfikacja Ze względu na czynnik roboczy silniki spalinowe tłokowe silniki parowe silniki pneumatyczne silniki hydrauliczne Ze względu na ustawienie cylindrów silniki rzędowe silniki widlaste (w układzie V) silniki gwiazdowe silniki w układzie przeciwsobnym (?bokser?) silniki w układach specjalnych: dwurzędowy, X i delta Ze względu na rodzaj ruchu tłoka silniki z tłokiem posuwisto-zwrotnym silnik z tłokami przeciwbieżnymi silniki z tłokiem obrotowym (?silnik Wankla?) Ze względu na liczbę suwów w cyklu roboczym silniki dwusuwowe silniki czterosuwowe Ze względu na prędkość obrotową (zakresy prędkości determinujące ten podział są bardzo umowne) silniki szybkoobrotowe silniki średnioobrotowe silniki wolnoobrotowe Ze względu na średnią prędkość tłoka (zakresy prędkości determinujące ten podział są bardzo umowne) silniki szybkobieżne silniki średniobieżne silniki wolnobieżne Ze względu na sposób prowadzenia tłoka silniki bezwodzikowe silniki wodzikowe lub krzyżulcowe (wodzik dwustronny). Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_t%C5%82okowy
.