Rozwiązania konstrukcyjne w dieslu

zamek centralny seat leon
W powszechnie stosowanych silnikach paliwo wtryskiwane jest do komory wstępnej, komory wirowej lub bezpośrednio do cylindra.
W silnikach z komorą wstępną i wirową stosuje się zwykle świece żarowe, których żarzenie (rozgrzanie do czerwoności) wspomaga wystąpienie samozapłonu w zimnym silniku. Występuje tu bowiem silniejsze chłodzenie sprężanego powietrza od chłodnych ścianek cylindra i głowicy, niż w przypadku silnika z wtryskiem bezpośrednim.

Zasilanie paliwem odbywa się poprzez układ hydraulicznego systemu wtrysku paliwa.

Są to pompy sekcyjne, pompy rozdzielaczowe i nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne (pompowtryskiwacze, system common rail) ? te ostatnie konstrukcje świec żarowych zasadniczo nie wymagają.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_o_zap%C5%82onie_samoczynnym

Zloty motoryzacyjne

Coraz częściej nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie organizowane są spotkania dla osób, które łączą konkretne zainteresowania.
Nie inaczej jest w przypadku motoryzacji ? ludzie, których łączy ta pasja mogą bez przeszkód spotkać się w wielu miejscach, w których organizowane są zloty dla fanów starych samochodów czy konkretnego modelu auta.
Co więcej, bardzo często organizowane są również takie akcje dla motocyklistów, których liczba w ostatnich latach znacząco się powiększyła.

Zainteresowanie tego typu zlotami jest olbrzymie i nieraz przerasta najśmielsze oczekiwania organizatorów.

Promocja medialna, a także często nagłaśnianie takiego wydarzenia w środowisku fanów motoryzacji sprawiają, że z roku na rok coraz więcej osób uczestniczy w tego rodzaju spotkaniach.

Technika jazdy z turbo

zamek centralny seat leon Charakterystyka silników turbodoładowanych znacznie różni się od tych wolnossących.
Różnice dotyczą nie tylko samej mocy czy dynamiki silnika ale i sposobu jego eksploatacji. Pierwszą ważną różnicą jest to, że turbosprężarka jest w stanie tłoczyć wystarczająco dużo powietrza dopiero jeśli jej wirnik osiągnie wysoki pułap obrotów.

Aby to miało miejsce to silnik musi osiągnąć odpowiednio wysokie obroty.

Do tego momentu pracuje jak jednostka wolnossąca - na podciśnieniu.
Czas od wolnych obrotów silnika do pułapu doładowania turbiny powoduje efekt "turbo dziury".

Dlatego aby silnik osiągał optymalne parametry mocy należy zmieniać biegi tak aby obroty pozostawały w zakresie doładowania. Drugą ważną różnicą jest to, że za ostra jazda na zimnym silniku lub też natychmiastowe wyłączenie silnika po dłuższej trasie powodują bardzo szybkie zużywanie turbiny.

Dzieje się tak dlatego, że sprężarka jest smarowana olejem silnikowym - to jest ten sam obieg.

Kiedy olej jest jeszcze zimny to jest zbyt gęsty aby efektywnie smarować turbinę - więc przy pełnych obrotach będzie się ona zacierać.

Natomiast po dłuższej jeździe turbina będzie bardzo nagrzana - jeśli nie pozostawimy silnika pracującego przez kilka minut nie zdąży się ona schłodzić - co będzie powodowało uszkodzenia. Tak więc sposób na zniszczenie turbiny - pełen gaz na zimnym silniku a później po maksymalnym rozgrzaniu - natychmiastowe zgaszenie.
Przy takim traktowaniu nawet nowa turbina padnie bardzo szybko..

Widok do druku:

zamek centralny seat leon