Silnik rzędowy

myjnie bezdotykowe myjnie bezdotykowe
Silnik rzędowy jest to silnik spalinowy wielocylindrowy, w którym cylindry usytuowane są w jednym rzędzie.
Silniki takie stosowane są głównie w motoryzacji, do napędu samochodów i motocykli.
Silniki rzędowe oznacza się w Polsce Rx ? gdzie x oznacza liczbę cylindrów.

W praktyce spotyka się: R2 ? taki układ miał silnik stosowany w Polskim Fiacie 126p, jest także stosowany w niektórych modelach Fiata (najpierw Fiat 500), R3 ? układ znany m.in.

z silnika stosowanego w samochodzie Syrena, Daewoo Tico czy Škoda Fabia i Volkswagen Polo IV R4 ? najpopularniejszy typ silnika rzędowego stosowany przez wielu producentów.
Silnik używany także w tankietce Tančik vz.33, R5 ? silniki pięciocylindrowe rzędowe stosuje m.in. Volvo, Lancia, Ford, Volkswagen np.: LT 35 , bardzo często Audi i dawniej Mercedes-Benz, R6 ? silniki sześciocylindrowe rzędowe stosuje m.in.

Volvo, BMW, dawniej Mercedes-Benz i Opel, R8 ? silniki ośmiocylindrowe rzędowe stosowano głównie przed II wojną światową, niekiedy były to jednostki powstałe z połączenia szeregowego dwóch silników R4. Przy silnikach z większą liczbą cylindrów rzadko stosuje się układ rzędowy z uwagi na dużą długość silnika, częściej układ widlasty.

Cylindry w silnikach rzędowych mogą być usytuowane pionowo, poziomo lub ukośnie. Silniki czterosuwowe rzędowe posiadające 6 cylindrów (i więcej) mają pełne wyrównoważenie od sił I i II rzędu i z tego powodu są chętnie stosowane jako źródło napędu samochodów ciężarowych.

Silniki 4 cylindrowe mają wyrównoważenie częściowe, natomiast w silnikach 3 cylindrowych stosuje się wałek wyrównoważający celem zmniejszenia poziomu drgań. Jako silniki rzędowe, zwłaszcza w lotnictwie, określa się także silniki widlaste, silniki w układzie W i w układzie X czy układzie H (w odróżnieniu od silników gwiazdowych).Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_rz%C4%99dowy

Turbo jest dla Ciebie

Turbosprężarka jest prosta w budowie, ale wykonana bardzo precyzyjnie, niezwykle czuła na uszkodzenia.
Na pracę turbosprężarki wielki wpływ ma środowisko, w jakim ona pracuje.
Działają na niż bardzo wysokie temperatury oraz ogromne obroty silnika.

Przy prawidłowej eksploatacji turbosprężarka przez długi czas może pracować bez awarii.

Aby służyła nam jak najdłużej trzeba dbać o wymianę filtrów, zmianie oleju silnikowego.

Częstymi uszkodzeniami, jakim ulegają turbosprężarki są uszkodzenia łopatek sprężarki, uszkodzenia łopatek turbiny, uszkodzenia wałka turbosprężarki.

Aby uniknąć tych i innych awarii turbosprężarek należy stosować się do określonych czynności obsługowych silnika jak i również do kontrolowania jego stanu w wyspecjalizowanych warsztatach samochodowych.

Szczególnie należy zwracać uwagę na stan łopatek oraz luzy promieniowe i osiowe.

Pamiętajmy, że wcześnie wykrycie uszkodzenia może znacznie obniżyć koszty naprawy czy regeneracji.

A te trzeba przecież ograniczyć w pierwszej kolejności od samego początku.

Silnik Atkinsona

Cykl Atkinsona Wykres obiegu Atkinsona Silnik Atkinsona ? rodzaj układu pracy silnika spalinowego wynalezionego przez Jamesa Atkinsona w 1882. Silnik oparty na cyklu Atkinsona znalazł zastosowanie na przykład w samochodach hybrydowych Toyoty z napędem Hybrid Synergy Drive: Priusie, Aurisie Hybrid, Yarisie Hybrid, pierwszym seryjnie produkowanym hybrydowym SUVie - Fordzie Escape Hybrid oraz w Hondzie Jazz Hybrid.potrzebny przypis Charakterystyka i parametry Silnik pracujący w cyklu Atkinsona ma lepszą sprawność w zakresie średnich obrotów.

Różnica w stosunku do tradycyjnego cyklu spalinowego silnika czterosuwowego (Cykl Otta) polega na tym, że kiedy zaczyna się suw sprężania, zawory są wciąż otwarte.

Zamykają się z pewnym opóźnieniem, dlatego suw sprężania zostaje wyraźnie skrócony.
Nie sprzyja to uzyskiwaniu dużej mocy maksymalnej, ale taki zabieg bywa stosowany, gdy priorytetem jest obniżenie zużycia paliwa oraz większa sprawność podzespołu. Obieg Atkinsona cechuje to, że suwy ssania, sprężania, pracy oraz wydechu, odbywają się w trakcie jednego cyklu ruchu tłoka.
Drugą cechą charakterystyczną jest też to, że pojemność cylindra przed suwem sprężania nie jest równa objętości cylindra po suwie pracy, a suw pracy jest dłuższy od suwu sprężania, co powoduje lepsze wykorzystanie energii spalin i wzrost sprawności (w stosunku do cyklu pracy Otto) Silnik Atkinsona z wirującym tłokiem Silnik Atkinsona z wirującym tłokiem Cykl Atkinsona jest używany w silnikach z wirującym tłokiem.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Cykl_Atkinsona.

Widok do druku:

myjnie bezdotykowe